Obezite Cerrahisi Hakkında Merak Edilenler

1. Ben bu ameliyata uygun muyum?

Vücut Kitle İndeksi (VKİ) 40kg/m2 ve üzeri olanlar,
VKİ 35-40kg/m2 olup ek hastalığı (yüksek tansiyon, şeker hastalığı, uyku apne sendromu, kolesterol yüksekliği, diz ve eklem problemleri vb.) olanlar,
VKİ 30-35kg/m2 olup şeker hastalığı veya metabolik sendromu olanlar bu ameliyata uygundur.

2. VKİ değerim 36kg/m2 ve şeker hastasıyım. SGK bu operasyonu karşılıyor mu?

VKİ 40kg/mve üzeri olanlarda, Endokrinoloji hekimininde olduğu sağlık kurulu raporu ile belgelenenlerin operasyonu SGK tarafından karşılanır. VKİ 35-40kg/marası olanlarda ek hastalık olsa dahi SGK operasyonu karşılamaz.

3. Hangi obezite cerrahisi yöntemi en iyisidir, hangisini olmalıyım?

Doktorunuzun size önerdiği yöntem en iyi yöntemdir. Obezite cerrahisi yöntemlerinden en iyisi şudur diye bir şey yoktur. Hastaya göre yöntem belirlenir. Her ameliyat tipi her hastaya uygun olmayabilir.

4. Obezite cerrahisi sonrası ne kadar sürede ne kadar kilo vereceğim?

Hastanın ideal kilosu hesaplanır. Mevcut kilosundan ideal kilosu çıkarılır ve fazla kilosu hesaplanır. 1-2 yıl içinde fazla kilonun %70-80'i verilir. Örneğin; 178 cm, 150 kg olan bir hastanın yaklaşık ideal kilosu 70 kg'dır. 150-70=80 kg fazla kilosu var. Fazla kilosunun %75'ini verirse 60 kg kayıp olur ve hedef kilo 90 kg olur.

5. Ameliyat sonrası ne zaman ayağa kalkar, ne zaman taburcu olur ve ne zaman işime geri dönebilirim?

Ameliyat sonrası 6. saat hasta mutlaka yürütülür. 3 gün sonra taburcu edilir ve yaptığı işe göre değişmekle birlikte 10-15 gün içerisinde işine geri dönebilir.

6. Ameliyat sonrası tekrar geriye kilo alır mıyım?

Ameliyat sonrası dikkat etmemiz gereken temelde 2 kural var. Birincisi haftanın 4 günü 45'er dakikalık yürüyüş, ikicisi ise sağlıklı beslenme. Eğer hareketsiz bir yaşam olursa ve devamlı yüksek enerjili gıdalar ile beslenilirse verilen kiloların bir kısmı geri alınabilir.

7. Ameliyat sonrası ne zaman kahve içebilirim?

Kahvede kafein vardır. Kafein de mide asit salgısını arttırır ve mide giriş kapakçığını genişletir. Böylelikle gastrite ve reflüye yol açabilir. Gastrit ve reflü şikayeti olmayanlar 1. aydan sonra günde 1-2 fincan şekersiz kahve tüketebilirler.

8. Ameliyat sonrası ne zaman spora başlayabilirim?

15. güne kadar hafif tempoda 15-30 dakikalık yürüyüşler yapılır. 15. günden sonra haftada 4 gün 45 dakikalık tempolu yürüyüşlere başlanır. Yine bu dönemde yüzülebilir. Birinci aydan sonra karın kaslarını zorlamayan sporlar, üçüncü aydan sonra da her türlü spor yapılabilir.

9. Ameliyat sonrası ne zaman duş alabilirim?

3. gün taburcu olunduğunda sadece dren çıkan yer pansuman yapılır ve kapatılır. Aynı gün duş alınabilir ve sadece dren yerine pansuman yapılarak kapatılır.

10. Ameliyat sonrası kullanmam gereken ilaçları özellikle tablet veya kapsülleri ezerek-eriterek-içini boşaltarak mı içmeliyim?

Tüm ilaçlar oldukları form ile alınmalıdır. Kesinlikle ezilememeli veya içi boşaltılmamalıdır.

11. Ameliyat sonrası ne zaman yan veya yüzükoyun yatabilirim?

Yatış pozisyonu mide veya iç organlara zarar vermez. Sadece ciltteki ameliyat yerlerinde hafif ağrı olabilir. İlk günden itibaran yan, taburcu olduktan sonra da yüzükoyun yatılabilir.

12. Ameliyat sonrası kullanmam gerekli ilaç varmı?

Tüp mide ameliyatı sonrası; 10 gün boyunca günde bir kez kan sulandırıcı iğne, 2 ay boyunca günde bir kez mide koruyucu hap, 6 ay boyunca günde iki kez safra kesesi taşı oluşumunu önleyen hap, en az bir yıl günde bir kez multivitamin hap ve ömür boyu ayda bir kez B12 vitamini iğnesi kullanmalıdır.

Gastrik bypass ve SADİ-S sonrası; 10 gün boyunca günde bir kez kan sulandırıcı iğne, 2 ay boyunca günde bir kez mide koruyucu hap, 6 ay boyunca günde iki kez safra kesesi taşı oluşumunu önleyen hap, ömür boyu günde 1-2 kez multivitamin hap, kalsiyum hapı, demir hapı ve ayda bir kez B12 vitamini iğnesi kullanmalıdır.